Αναφορικά με την υποχρεωτική αναγραφή του Αριθμού Ταυτότητας του Ακινήτου (Α.Τ.ΑΚ) στην Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης 2018 ο ΟΠΕΚΕΠΕ διευκρινίζει ότι ισχύουν τα εξής:

 

Οι ενισχύσεις που προβλέπονται στο πλαίσιο των ενωσιακών καθεστώτων στήριξης που καλύπτονται από το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου (ΟΣΔΕ) χορηγούνται εφόσον επαληθεύονται οι όροι επιλεξιμότητας ώστε να εξασφαλίζεται η αποτελεσματική προστασία των οικονομικών συμφερόντων του προϋπολογισμού της Ένωσης. Ως εκ τούτου, ένας από τους σκοπούς του Οργανισμού Πληρωμών είναι η πρόληψη και η πάταξη κάθε ατασθαλίας σε βάρος των παραπάνω πιστώσεων, όπως και η ανάκτηση τυχόν χρηματικών ποσών, τα οποία έχουν καταβληθεί παρανόμως ή αχρεωστήτως.

 

Σύμφωνα με το άρθρο 40 παράγραφος 3 της υπ’ αριθ. 104/7056/21.01.2015 (ΦΕΚ 147 Β΄/2015) Υπουργικής Απόφασης «Εθνικές επιλογές, διοικητικά μέτρα και διαδικασίες εφαρμογής των άμεσων ενισχύσεων κατ’ εκτέλεση του Καν.(ΕΕ) 1307/2013 και του Καν.(ΕΕ) 1306/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου», τα αγροτεμάχια που δηλώνουν οι γεωργοί στην Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης πρέπει να βρίσκονται στη διάθεση του γεωργού την 31η Μαΐου του ημερολογιακού έτους υποβολής της ενιαίας αίτησης.

 

Η ανωτέρω διάταξη αποτελεί βασικό όρο επιλεξιμότητας των αγροτεμαχίων που δηλώνονται κατ’ έτος στο ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης και ελέγχου (ΟΣΔΕ) και ο έλεγχος για την επαλήθευση του χρόνου κατά τον οποίο βρίσκονται στη διάθεση του γεωργού, εξασφαλίζει την αδιαμφισβήτητη ορθότητα και νομιμότητα των πληρωμών. Προκειμένου να τεκμηριώσουν τον εν λόγω όρο επιλεξιμότητας, οι γεωργοί εκτός από την ψηφιακή απεικόνιση των αγροτεμαχίων στο χαρτογραφικό υπόβαθρο του ΟΠΕΚΕΠΕ (ΣΑΑ – Σύστημα Αναγνώρισης Αγροτεμαχίων) που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης τους, επισυνάπτουν στην ενιαία αίτηση που υποβάλλουν τα σχετικά νομιμοποιητικά δικαιολογητικά νομής και κατοχής των δηλούμενων αγροτεμαχίων τα οποία συμπληρώνουν τον ηλεκτρονικό φάκελό τους

 

Σύμφωνα με το άρθρο 11 του Καν. (ΕΕ) 809/2014 της Επιτροπής, ο ΟΠΕΚΕΠΕ μπορεί να ζητεί απευθείας από τις αρμόδιες εθνικές αρχές τις πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνονται στα δικαιολογητικά έγγραφα που συνυποβάλλονται με την αίτηση ενίσχυσης ή/και να τις διασταυρώνει. Η αναγραφή του αριθμού ταυτότητας ακινήτου (Α.Τ.ΑΚ) του ιδιοκτήτη σε ειδικό πεδίο της ενιαίας αίτησης έχει ως στόχο να καταστεί δυνατή:

·                     η σαφής αναγνώριση και τεκμηρίωση της χρήσης των αγροτεμαχίων

·                     η απλοποίηση των διαδικασιών υποβολής της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης, με τη μη προσκόμιση και επισύναψη εκ μέρους του παραγωγού των σχετικών νομιμοποιητικών δικαιολογητικών νομής και κατοχής των δηλούμενων αγροτεμαχίων

·                     η μείωση του κόστους των διοικητικών ελέγχων εφόσον δεν θα υπάρχει ανάγκη διενέργειας οπτικού διοικητικού έλεγχου των σχετικών δικαιολογητικών

·                     η διαφάνεια των διαδικασιών

·                     η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος

 

Η αναγκαιότητα της χρήσης του ΑΤΑΚ προέκυψε μετά και από τη σύσταση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης προς το ΥΠΑΑΤ, τον ΟΠΕΚΕΠΕ και το ΥΠΟΙΚ ώστε να μεριμνήσουν να περιλαμβάνονται στα συμφωνητικά αγρομίσθωσης όλα τα στοιχεία των αγροτεμαχίων για να μπορούν να διασταυρώνονται ηλεκτρονικά με τα στοιχεία περιουσιακής κατάστασης του ιδιοκτήτη-μισθωτή, προς αποφυγή πλαστών μισθωτηρίων και κατ’ επέκταση περιπτώσεων απάτης σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.

 

Επισημαίνεται ότι στις περιπτώσεις υπεκμίσθωσης, αναγράφεται ο Α.Τ.ΑΚ του πρώτου ιδιοκτήτη και επισυνάπτονται όλα τα απαραίτητα έγγραφα που αποδεικνύουν την πράξη υπεκμίσθωσης

 

Η αναγραφή του Α.Τ.ΑΚ του ιδιοκτήτη εξαιρείται στις περιπτώσεις εκτάσεων του ελληνικού δημοσίου (εποικιστικές εκτάσεις):

·                     που παραχωρήθηκαν σε φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για εξυπηρέτηση της τοπικής κτηνοτροφίας (βοσκότοποι)

·                     που διαχειρίζονται από Δημόσιες Υπηρεσίες και παραχωρήθηκε η χρήση τους για καλλιέργεια

 

Στα αγροτεμάχια τα οποία εμπίπτουν στις περιπτώσεις εξαίρεσης της αναγραφής ΑΤΑΚ, θα διενεργηθεί οπτικός διοικητικός έλεγχος χωρίς περαιτέρω ειδοποίηση για προσκόμιση συμπληρωματικών στοιχείων.

 

Στον επισυναπτόμενο κατάλογο περιέχονται ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, περιπτώσεις για τις οποίες εξαιρείται ή όχι η υποχρέωση αναγραφής του ΑΤΑΚ, ενώ τυχόν άλλες μεμονωμένες περιπτώσεις που θα προκύψουν κατά το διάστημα υποβολής των ΕΑΕ θα αξιολογηθούν εκ νέου.

 

Καθόσον τα στοιχεία που δηλώνονται από τους γεωργούς είναι αληθή και τα αγροτεμάχια είναι επιλέξιμα και στη διάθεση τους, δεν επηρεάζεται η ενεργοποίηση των δικαιωμάτων ενίσχυσης και κατ’ επέκταση διασφαλίζεται η απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων με πλήρη διαφάνεια, χωρίς να διακυβεύονται καταλογισμοί από τους ελέγχους των κοινοτικών οργάνων.

 

Τέλος, σημειώνεται ότι το χαρτογραφικό υπόβαθρο του ΟΣΔΕ δεν αποτελεί βάση καταγραφής δεδομένων κτηματογράφησης για την κατάρτιση του Εθνικού Κτηματολογίου, αλλά προσδιορισμού επιλέξιμης, βάσει της ενωσιακής νομοθεσίας, αγροτικής δραστηριότητας, η οποία ενδεχομένως να μεταβάλλεται ετησίως ως προς τη γεωμετρία, το εμβαδόν, το είδος και το μέγεθός επιλεξιμότητας της, από ανθρωπογενείς ή φυσικές αιτίες, καθώς και από τις υποδείξεις των παραγωγών κατ’ έτος, βάσει της παραγωγικής τους δραστηριότητας.