Της Κατερίνας Δημοπούλου

Στο Λιβάδι Ολύμπου, ένα χωριό της Θεσσαλίας σε υψόμετρο 1.200 μέτρων, που φιλοξενεί 60.000 αιγοπρόβατα και έχει σημαντικά πλεονεκτήματα λόγω της γεωγραφικής του θέσης και της γονιμότητας του εδάφους του, γεννήθηκε το 2007 ένας από τους πιο επιτυχημένους συνεταιρισμούς τον καιρό της κρίσης. Ο Συνεταιρισμός «Βοσκός». Μια ομάδα νέων ανθρώπων, που είχε ήδη ως βασική ενασχόλησή του την κτηνοτροφία, θέλησε να βάλει «φρένο» στο φαινόμενο της αστυφιλίας και στην οικονομική συρρίκνωση, που είχαν ρημάξει ορεινά και ημιορεινά χωριά σαν το δικό τους.

Δέκα χρόνια αργότερα, δείχνουν να τα έχουν καταφέρει. Διαχειρίζονται περίπου 800 τόνους γάλα τον χρόνο και παράγουν έξι είδη τυριών, παραδοσιακό γιαούρτι και βούτυρο. «Ξεκινήσαμε το 2007 και αυτή τη στιγμή το 80% των μέσων παραγωγής, δηλαδή τα χωράφια, οι ζωοτροφές, το ζωικό κεφάλαιο, προέρχεται από εμάς, με προοπτική να γίνουμε απολύτως αυτάρκεις στο άμεσο μέλλον», λέει ο πρόεδρος του «Βοσκού», κ. Τάσος Αντωνίου.

Τα προϊόντα µε το σήµα «Βοσκός» διατίθενται σε περισσότερα από 30 καταστήµατα και λαϊκές αγορές της Πιερίας, της Θεσσαλονίκης, της Λάρισας, της Πτολεμαΐδας και της Αθήνας, όπως επίσης στο πρατήριο του Συνεταιρισµού, στο Λιβάδι. Παράλληλα, ο «Βοσκός» συµµετέχει στο κίνηµα «Χωρίς Μεσάζοντες».

Σταθερά προσανατολισμένος στην εξωστρέφεια, ο Συνεταιρισμός κάνει εξαγωγές φέτας στη Γερμανία και ετοιμάζει «άνοιγμα» στη γαλλική αγορά με ένα καινοτόµο προϊόν, που παρήγαγε στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράµµατος Lactimed, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλίας. Πρόκειται για φέτα εμβαπτισμένη σε έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, πλαισιωμένη από αρωματικά φυτά και βότανα από τον Ολυμπο.

Περισσότερες λεπτομέρειες στη συνέντευξη που παραχώρησε στην «ΑγροΒusiness» ο κ. Τάσος Αντωνίου…

Ταυτότητα

Αριθμός μελών: 16

Ζώα: Περίπου 5.000 αιγοπρόβατα

Παραγωγή: Διαχείριση 800 τόνων αιγοπρόβειου γάλακτος

Προϊόντα: Φέτα (σε καλούπι και τσαντίλα), κατσικίσιο τυρί, κεφαλοτύρι, γραβιέρα, γιαούρτι, μυζήθρα και βούτυρο

  1. Πώς ξεκινήσατε; Μιλήστε μας για την ιστορία του Συνεταιρισμού.

Ηταν το 2007 όταν έγιναν οι πρώτες επαφές για τη δημιουργία του Συνεταιρισμού. Τότε ξεκινήσαμε 10 άνθρωποι, σήμερα είμαστε 16. Δύο ήταν οι βασικοί λόγοι που μας οδήγησαν στην ιδέα της συνεταιριστικής ομάδας. Ο πρώτος ότι ζούσαμε σε ένα χωριό σε υψόμετρο 1.200 μέτρα, με 60.000 αιγοπρόβατα, με παραγωγή 10 εκατομμύρια κιλά αιγοπρόβειο γάλα και με 2.500 κατοίκους, σε ένα βλαχοχώρι, δηλαδή, στο οποίο ερχόταν ο κόσμος, μας ζητούσε να αγοράσει τυρί και εμείς δεν είχαμε να δώσουμε. Δεν παρήγαμε κανένα προϊόν, καθώς παραδίδαμε όλο το γάλα μας σε τρίτους. Ο δεύτερος λόγος ήταν ότι οι νεότεροι άνθρωποι βγήκαμε πλέον στο εξωτερικό, κάναμε σεμινάρια, είχαμε συμμετάσχει σε προγράμματα ανταλλαγής αγροτών στη Γαλλία, στην Ιταλία και αλλού και είδαμε πώς λειτουργούν ομάδες παραγωγών πολύ καλού επιπέδου. Ολα αυτά συνετέλεσαν στο να περπατήσουμε μαζί.

  1. Τι δυσκολίες συναντήσατε στην πορεία;

Επειδή ο Συνεταιρισμός ξεκίνησε να λειτουργεί ουσιαστικά μετά το 2010, καθώς η παραγωγή χρειάζεται κάποιο καιρό, το ξεκίνημά μας έπεσε πάνω στην κρίση. Και καταλαβαίνετε ότι το να στήσεις από το μηδέν ένα τυροκομείο με ίδια κεφάλαια κατά 90%, έχοντας συστήσει πρόσφατα μια ομάδα, δεν ήταν εύκολο. Ομως, είμαστε όλοι κτηνοτρόφοι τέταρτης γενιάς και ξέρουμε ότι ποτέ δεν ήταν εύκολα τα πράγματα στην παραγωγή. Εχουμε ζήσει τις εποχές που όλα γίνονταν χωρίς ρεύμα, επάνω στα βουνά, όλα με τα χέρια και με πολύ κόπο.

  1. Ο Συνεταιρισμός ακολούθησε έκτοτε επιτυχημένη πορεία, παρά την κρίση. Τι έχετε καταφέρει μέσα σε αυτά τα χρόνια;

Κατ’ αρχάς, πλέον από την παραγωγή του γάλακτός μας το 40% μετατρέπεται σε γαλακτοκομικά προϊόντα και το υπόλοιπο πωλείται ως πρώτη ύλη σε γαλακτοβιομηχανίες και άλλους τυροκόμους. Επίσης, έχουμε φτάσει να διαχειριζόμαστε ως συνεταιρισμός το 80% της παραγωγής, με στόχο σε ένα με δύο χρόνια να απορροφούμε όλη την ποσότητα, που υπερβαίνει τους 1.000 τόνους. Και, βέβαια, έχουμε βγάλει τα προϊόντα μας στο εξωτερικό, παρότι είμαστε μόνοι και για κάτι τέτοιο χρειάζεται συνεργασία με άλλους φορείς.

  1. Σε ποιες χώρες εξάγετε προϊόντα και ποια είναι η ανταπόκριση της αγοράς στα ελληνικά προϊόντα;

Αυτή τη στιγμή εξάγουμε στη Γερμανία με ικανοποιητικά αποτελέσματα και στη Γαλλία, ενώ έχουμε κάνει επαφές και σε άλλες χώρες. Η ανταπόκριση υπάρχει, αλλά για να μπεις στην αγορά μιας χώρας θέλει χρόνο και κόπο. Αναμένουμε κάποιες φορές να βρεθεί ο σωστός άνθρωπος που θα προωθήσει τα προϊόντα. Εχουμε βρει κάποιους και προσπαθούμε για το καλύτερο. Πάντως, υπάρχει ζήτηση.

  1. Ενα από τα κύρια προϊόντα που εξάγει ο Συνεταιρισμός «Βοσκός» είναι ένα καινοτόμο προϊόν που φτιάξατε σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το οποίο έχει βραβευτεί. Μιλήστε μας για αυτό.

Το 2015 λάβαμε το πρώτο βραβείο στο ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα Lactimed, μέσα από το οποίο αποκτήσαμε μια πολύ καλή εμπειρία. Πήγαμε σε εκθέσεις, ήρθαμε σε επαφή με άλλους τυροκόμους, γνωρίσαμε πράγματα και μας άνοιξε ακόμα μία πόρτα στη γερμανική αγορά. Το βραβείο το λάβαμε για τη φέτα σε κύβους μέσα σε ελαιόλαδο με βότανα από τον Ολυμπο, η οποία κυκλοφορεί σε γυάλινο βάζο των 250 ml. Ηταν ένα διαφορετικό προϊόν, που ξεχώρισε.

  1. Από πού μπορεί να προμηθευτεί κάποιος τα προϊόντα σας;

Από συνεργάτες μας στη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία, αλλά και από την Αθήνα σε κάποια μαγαζιά ντελικατέσεν. Πληροφορίες μπορεί να βρει όποιος ενδιαφέρεται και στην ιστοσελίδα μας: www.voskos.gr.

  1. Ενδιαφέρονται οι νέοι άνθρωποι στην περιοχή να ασχοληθούν με την κτηνοτροφία;

Στο Λιβάδι και γενικότερα στην Ελασσόνα ασχολείται πολύς κόσμος. Είναι μια διέξοδος για τους νέους ανθρώπους. Ακόμη και παιδιά που είχαν φύγει, αλλά είχαν μια υποδομή από γονείς και παππούδες κτηνοτρόφους ήρθαν πίσω και ξεκίνησαν πάλι, ειδικά όσοι έχουν γονείς που ασχολούνται ακόμη με τη ζωοτροφία. Είναι μια διέξοδος, όμως χρειάζεται οι νέοι άνθρωποι να βοηθηθούν σε αυτό το ξεκίνημα, γιατί η κτηνοτροφία είναι μια δύσκολη δουλειά, που απαιτεί μεγάλα κεφάλαια για το ξεκίνημα. Τουλάχιστον για μία 5ετία θα έπρεπε να υπάρχουν κάποιες φοροαπαλλαγές, κάποια ενίσχυση, μέχρι να μπορέσει η μονάδα να παράγει και να μπει ο νέος παραγωγός στη δουλειά κανονικά.

  1. Πόση σημασία δίνετε στις νέες τεχνολογίες;

Δίνουμε μεγάλη σημασία. Πριν από κάποιο καιρό ξεκινήσαμε τον σύγχρονο εξοπλισμό του τυροκομείου μας, ένα έργο συνολικής επένδυσης 500 εκατ. ευρώ, το οποίο θα συνεχιστεί.

  1. Ποια είναι τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζετε στην προσπάθειά σας;

Ενα από τα σοβαρότερα προβλήματα είναι οι ελλιπείς έλεγχοι στη φέτα. Πρέπει να προστατεύσουμε τα ελληνικά προϊόντα ονομασίας προέλευσης και χωρίς ελέγχους αυτό δεν γίνεται. Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με αυτό το θέμα και στο εσωτερικό, αλλά και στις εξαγωγές.

  1. Ποια είναι τα σχέδια του Συνεταιρισμού «Βοσκός» για το μέλλον;

Βασικός μας στόχος είναι να σταθεροποιήσουμε τα προϊόντα που παράγουμε όσο καλύτερα γίνεται. Παράλληλα, σχεδιάζουμε να βγάλουμε ένα καινοτόμο προϊόν εμπλουτισμένο με ω-3 λιπαρά οξέα για υγιεινή διατροφή. Εχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε αυτό, καθώς ελέγχουμε οι ίδιοι τη διατροφή των ζώων μας και μπορούμε να αυξήσουμε την περιεκτικότητά τους σε ω-3, ώστε να παραχθούν προϊόντα που θα απευθύνονται σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας ή που απλώς επιζητούν μια πιο ελαφριά διατροφή.